Informace o poskytování sociální služby


Popis zajišťovaných služeb: Pečovatelská služba je sjednávána formou konkrétních pečovatelských úkonů. Rozsah, četnost a čas úkonů je dojednán individuálně a nejkratší doba poskytování služby je zpravidla 5 minut. Pečovatelská služba je plně hrazena uživatelem služby dle platného Ceníku Sociálních služeb Bystřice,p.o.

 Dostupnost služby: Služba se poskytuje formou níže uvedených činností, které se poskytují v domácnosti uživatele ve vymezeném čase.

Pečovatelská služba poskytuje v souladu s § 40 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, tyto základní činnosti:

  1. pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,
  2. pomoc při osobní hygieně,
  3. poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy,
  4. pomoc při zajištění chodu domácnosti,
  5. zprostředkování kontaktu se společenským prostředím.

Součástí poskytovaných služeb je i základní sociální poradenství. Výše úhrady za jednotlivé základní činnosti pečovatelské služby je stanovena v souladu s vyhláškou MPSV ČR č. 505/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Fakultativní činnosti Nad rámec základních činností poskytuje pečovatelská služba v souladu s § 35, odst. 4) zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, fakultativní služby, tj. další služby za úhradu:

  1. pronájem 2 ks jídlonosičů v termoobalech,
  2. aktivizační činnosti, volnočasové a zájmové aktivity (např. doprovod na procházky, hraní společenských her, trénink paměti),
  3. dohled nad uživatelem,

Výše úhrad za fakultativní služby jsou stanoveny v souladu s § 77 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, které mohou být až v plné výši nákladů na tyto služby.

Materiálně technické zajištění služby Sídlo pečovatelské služby je v budově DPS Senior, č.p. 1317, 73995 Bystřice. Pečovatelská služba je zajišťována výhradně terénní formou. Jedná se o poskytování pečovatelských úkonů v místě bydliště uživatele a dále dle sjednaných činností pečovatelské služby i v rámci území obce Bystřice za účelem zajištění některých základních činností.

Sociální služby Bystřice p.o. poskytují vhodné podmínky pro kontakt zaměstnanců s veřejností a s uživateli pečovatelské služby, a to zejména:

  • bezbariérovým přístupem do kanceláří,
  • informačními a směrovými tabulemi v prostorech budovy,
  • označením kanceláří,
  • zajištěním WC pro veřejnost,
  • dostupností informačních materiálů ve společných prostorech v sídle organizace,
  • přiměřeným vybavením, zajištěním soukromí pro jednání se zájemcem/žadatelem či uživatelem služby,
  • vhodným sedacím nábytkem pro cílovou skupinu uživatelů.

K přepravě do domácností uživatelů zaměstnanci využívají služební automobil organizace, kolo nebo se přemísťují pěšky. Prostředí a podmínky v domácnostech uživatelů služby si zajišťují sami uživatelé a jejich rodinní příslušníci. Obědy v jídlonosičích jsou rozváženy služebním automobilem, v nádobách k tomu určených.

 Zavedení a ukončení poskytování pečovatelské služby

Základní informace o poskytované službě může zájemce získat:

  • osobně – návštěvou sociální pracovnice terénních služeb v sídle organizace v době stanovených úředních hodin,
  • telefonicky – na tel. čísle +420702097304,
  • elektronicky – dotazem na e-mailové adrese sociální pracovnice dps@bystrice.cz
  • na webových stránkách
  • na obecním úřadu v Bystřici na odboru vnitřních záležitostí

Při prvním kontaktu se sociální pracovnicí Sociálních služeb Bystřice p.o. jsou zájemci sděleny tyto informace:

  • základní informace o organizaci a nabídce poskytovaných služeb,
  • poslání a cíle pečovatelské služby,
  • zásady služby,
  • cílová skupina uživatelů, kterým je služba určena,
  • dostupnost služby,
  • poskytované základní a fakultativní činnosti, podmínky pro jejich poskytování,
  • ceník poskytovaných služeb,
  • způsob zavedení služby a uzavření smlouvy,
  • údaje na kontaktní osoby poskytovatele – oprávněné osoby k jednání se zájemcem o službu.

Na základě sdělených informací má zájemce možnost se rozhodnout, zda si o zavedení služby požádá či nikoliv. Jednání se žadatelem o službu osoba mající zájem o zajišťování pečovatelské služby požádá osobně nebo písemně.

Žádost se uplatňuje na předepsaném formuláři. Formulář je k dispozici:

  • v kanceláři sociální pracovnice na obecním úřadě
  • v kanceláři ředitelky v sídle organizace
  • na internetových stránkách organizace.

Na základě podané „Žádosti o poskytování pečovatelské služby“ navštíví sociální pracovnice   po předchozí domluvě žadatele o službu v místě aktuálního pobytu a projedná s ním jeho současnou situaci, požadavky, očekávání a osobní cíle ve vztahu k požadované službě. Zjištěné informace, které slouží k vyhodnocení nepříznivé sociální situace žadatele o službu, jsou sociální pracovnicí v rámci jednání se žadatelem o službu písemně zaznamenány do předepsaného formuláře „Záznam z jednání se žadatelem o poskytování pečovatelské služby“ a žadatel, příp. jeho opatrovník či zmocněnec, stvrzuje svým podpisem jejich správnost.

V případě, že žadatel o službu splňuje podmínky pro zavedení služby, je výsledkem jednání rozhodnutí o tom, že pečovatelská služba bude poskytována. Podmínkou poskytování služby je uzavření smlouvy o poskytnutí služby. Je-li zjištěna skutečnost vylučující uzavření smlouvy o poskytnutí sociální služby, je žadatel ústně vyrozuměn o nemožnosti uzavření smlouvy s uvedením důvodu (§ 91, odst. 3, zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů). Na přání žadatele je mu vyrozumění předáno/zasláno v písemné podobě. Žadateli je poskytnuto základní sociální poradenství a jsou mu předány kontakty na jiné regionální poskytovatele sociálních služeb. Při odmítnutí žadatele o službu z kapacitních důvodů je žadatel vždy dotazován, zda má být kontaktován při uvolnění kapacity služby.

Žadatelé o pečovatelskou službu uplatňující nárok na bezplatné poskytnutí služby v souladu s ustanovením § 75, odst. 2, zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, jsou povinni doložit originál nebo úředně ověřenou fotokopii dokladu potvrzující tento nárok. Uzavření smlouvy o poskytnutí pečovatelské služby

V souladu s § 91 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, je povinností poskytovatele uzavřít s uživatelem písemnou smlouvu o poskytnutí pečovatelské služby. Uzavření smlouvy je zajišťováno sociální pracovnicí Před samotným podpisem je žadatel seznámen s obsahem připravené smlouvy a jejich příloh. Smlouva a její přílohy jsou vyhotoveny ve dvou exemplářích s platností originálu. Každá smluvní strana obdrží jedno vyhotovení. Smlouva může být měněna pouze písemnou formou.

V průběhu celého procesu zavádění pečovatelské služby si může zájemce/žadatel přizvat k osobnímu jednání další osobu dle vlastního uvážení.

Organizace může dle § 91, odst. 3, zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, odmítnout uzavřít smlouvu se žadatelem, pokud:

  • neposkytuje sociální službu, o kterou osoba žádá, a to i s ohledem na vymezení okruhu osob v registru poskytovatelů sociálních služeb,
  • nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá,  a to i s ohledem na vymezení okruhu osob v registru poskytovatelů sociálních služeb,
  • nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá,
  • žádá o poskytnutí sociální služby osoba, které byla v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí vypovězena smlouva o poskytnutí téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy.

Konkrétní rozsah poskytování pečovatelské služby je společně s uživatelem sjednán na základě jeho individuálních potřeb a osobních cílů a je písemně zaznamenán do „Individuálního plánu průběhu poskytování služby“. Průběh poskytování sociální služby a naplňování osobních cílů jsou s uživatelem v pravidelných intervalech hodnoceny. Každý uživatel má přiděleného klíčového pracovníka, který společně s uživatelem individuálně plánuje a hodnotí vlastní proces poskytování sociální služby. Rozšíření a zúžení rozsahu a četnosti poskytovaných pečovatelských úkonů je možno provést dle individuálních potřeb uživatele v průběhu poskytování služby formou dodatku ke smlouvě. Tento se zhotovuje na základě přehodnocení individuálního plánu průběhu poskytování služby provedeného klíčovým pracovníkem s uživatelem.

K ukončení poskytování pečovatelské služby dochází vypovězením smlouvy, které musí být vždy provedeno písemnou formou. Ukončení smlouvy ze strany uživatele Uživatel může kdykoliv tuto smlouvu vypovědět bez udání důvodu, výpovědní lhůta pro jeho výpověď činí 5 dnů a počíná běžet prvním dnem následujícím po dni, v němž byla tato výpověď poskytovateli doručena. Poskytovatel může smlouvu vypovědět pouze z důvodů uvedených ve smlouvě o poskytnutí pečovatelské služby:

  • Jestliže uživatel z neodůvodnitelných příčin nezaplatí úhradu za poskytnuté služby v termínu dle článku č. III smlouvy, a to ani po písemné upomínce (do 1 měsíce ode dne, kdy byl uživatel vyzván poskytovatelem k platbě).
  • Jestliže uživatel i po opětovném napomenutí hrubě poruší povinnosti, které mu vyplývají z Pravidel pro poskytování pečovatelské služby.
  • Jestliže se uživatel chová k zaměstnanci pečovatelské služby způsobem, jehož záměr nebo důsledek vede ke snížení důstojnosti fyzické osoby nebo k vytváření nepřátelského, ponižujícího nebo zneklidňujícího prostředí.
  • Jestliže zdravotní stav uživatele neodpovídá pravidlům pro poskytování pečovatelské služby.
  • Jestliže uživatel nesouhlasí se změnou ceníku pečovatelské služby, se kterým byl poskytovatelem seznámen s předstihem před nabytím jeho účinnosti.

Výpovědní lhůta pro výpověď danou poskytovatelem z výše uvedených důvodů činí 15 dnů a počíná běžet prvním dnem následujícím po dni, v němž byla tato výpověď uživateli doručena.

  • Smlouva automaticky zaniká v těchto případech:
  • při úmrtí uživatele,
  • při přestěhování uživatele mimo oblast působení služby,
  • při přechodu uživatele do sociální služby pobytové formy.

V těchto případech zaniká smlouva následujícího dne, kdy tato skutečnost nastala nebo kdy se poskytovatel o této skutečnosti dozvěděl.

V souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů a zejména z Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č. 2016/679 ze dne 27. dubna 2016, obecného nařízení o ochraně osobních údajů, dává uživatel poskytovateli služby souhlas ke shromažďování, zpracování a uchovávání jím poskytnutých dat, které jsou nezbytné pro poskytování sociální služby uživateli. Data budou zlikvidována neprodleně poté, kdy pominou důvody pro jejich zpracování, evidenci a archivaci. Rozsah osobních údajů uživatele a pravidla s jejich nakládáním stanoví vnitřní předpis poskytovatele, který je uživateli k dispozici k nahlédnutí u poskytovatele. Zaměstnanci poskytovatele služby mají se zaměstnavatelem uzavřenou pracovní smlouvu, ve které se zavazují zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvěděli při výkonu zaměstnání, vč. osobních údajů uživatelů služby i o způsobu jejich zabezpečení, a to v návaznosti na výše citované právní předpisy a dle § 100 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.

Komentáře jsou vypnuty.